Sklep internetowy - jak odnieść sukces?

Sklep internetowy – jak odnieść sukces?

Ostania aktualizacja 9 września 2022

Sklep internetowy – jak odnieść sukces? Każdego roku z polskiego rynku e-commerce znika kilka tysięcy sklepów internetowych. Co jest tego przyczyną? Jak ustrzec własny biznes przed upadkiem, a siebie przed stratami finansowymi? Najczęściej właściciele upadających e-biznesów nie mają świadomości, jak duże znaczenie ma zaplanowanie kampanii marketingowej.

Najczęstszą przyczyną upadku sklepu internetowego jest nadmierna oszczędność na promocji. Mając możliwość sprzedaży przez Internet  bagatelizują to, że należałoby przeznaczyć pewną kwotę na promocję swojego e-biznesu. Bywają takie sytuacje, że kampanie reklamowe są wyjątkowo ograniczone lub całkowicie się z nich rezygnuje na rzecz niższych kosztów. Niektórzy sprzedawcy stawiają na jeden kanał promocji. Rozpoczynając kampanię reklamową można się pokusić o taką decyzję, jednak na dłuższą metę docieranie do nowych klientów jest procesem powolnym i nie przekłada się na wyniki w sprzedaży.

Powszechna forma promocji sklepu internetowego

Bardzo powszechną formą promocji jest Facebook. Fanpage sklepu miewa kilka tysięcy polubień, a sprzedaż jest znikoma, bo brak jest jakiejkolwiek zachęty do dokonania zakupu, albo chociaż przejrzenia oferty sklepu. Z upływem czasu pojawia się przeszkoda uniemożliwiająca dotarcie do nowych odbiorców, wówczas trzeba zainwestować pieniądze w nowe kanały promocji. Zdecydowanie, jedna forma reklamy sklepu internetowego, to zbyt mało. Zdarzają się sprzedawcy, którzy gdy osiągną lepsze wyniki sprzedaży osiadają na laurach i zaczynają oszczędzać na reklamie, myślą, że wypracowali sobie bazę klientów. Jeżeli jednak planują stały wzrost zysków i chcą się utrzymać na poziomie dającym wysoki zwrot z inwestycji, muszą nadal promować swój sklep internetowy.

Promocja sklepu internetowego

Sklep internetowy - jak odnieść sukces?
Sklep internetowy – jak odnieść sukces?

Promocja to inwestycja długoterminowa, dlatego niezbędny jest pewien budżet pozwalający realizować cele. Sklepy internetowe mające kilkuletnie doświadczenie, w zależności od wykorzystywanych kanałów reklamowych, przeznaczają na promocję od 15% do 40% wartości miesięcznych obrotów. Są jednak sprzedawcy internetowi, którzy uważają, że jakakolwiek reklama jest zbędna, że sklepy internetowe wypromują się same, bez konieczności inwestowania. Często, aby utrzymać biznes wprowadzane są do sprzedaży ekstremalne produkty mające na celu utrzymanie sklepu. Takie krótkowzroczne podejście prędzej, czy później okaże się złudne. Im słabsza promocja sklepu, tym mniejsza sprzedaż i tym niższe zarobki. Niestety, gdy sprzedawca sobie to uświadomi, może już być za późno. Kiedyś faktycznie promocja, reklama sklepu internetowego była zbędna, bo tego typu działalność prowadziły nieliczne osoby, nie było konkurencji a i samych kupujących w ten sposób było niewielu. Teraz konkurencja jest ogromna, a i potencjalnych klientów przybyło. Aby mieć zyski trzeba przede wszystkim przekonać do siebie klientów, a jest to trudne zadanie, wymagające kreatywności, i przede wszystkim znajomości grupy docelowej, co pozwoli dopasować  promocję i „uszyć ją na miarę”. Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić, to zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzin w sklepie internetowym. Dzięki Google AdWords i aktywności na portalach społecznościowych można zyskać zainteresowanie ofertą sklepu. To jednak mało, trzeba dać odczuć klientowi, że jest się do jego dyspozycji. Prócz formularzy kontaktowych i numeru telefonu na stronie sklepu, trzeba zadbać o komunikację, warto pomyśleć o zastosowaniu interaktywnego live chata, chatbota lub CallPage. Wiarygodność buduje się także dodając fotografie sklepu stacjonarnego, jeżeli takowy istnieje, właściciela oraz zespołu pracowniczego. Dobra jest również opcja umożliwienia wystawienia opinii przez klientów. Błędem natomiast będzie skupianie się tylko i wyłącznie na zdobywaniu nowych klientów, zapominając o tych, którzy dokonali już zakupów.

Przykłady dobrze promowanych sklepów internetowych:

Outlet-tapet.pl – sklep z tapetami

Sklep internetowy swoją marką

Możliwość sprzedaży przez Internet sprawiła, że prawie każda branża prowadzi sprzedaż w sieci. Należy kreować swoją markę, bo to ona przyczyni się do osiągnięcia zysków finansowych. Ważne jest zaplanowanie szczegółowej strategii rozwoju z uwzględnieniem planów awaryjnych, trzeba być przygotowanym na każdą okazję. Sklep internetowy powinno się reklamować w tylu kanałach, w ilu jest to możliwe, koniecznie trzeba kontrolować stan magazynu, odpowiadać na zapytania klientów, ułatwić im dokonywanie zwrotów, zadbać o sprawną dostawę i przede wszystkim kontrolować budżet. Istnieją takie artykuły, które charakteryzują się sezonowością, stosując w tego typu sklepach internetowych kampanię, należy ją dostosować, gdyż uwarunkowana może być np. porą roku. Kampania reklamowa musi się skupić na okresie, w którym zapowiada się największe zainteresowanie produktami. Ważny jest wówczas szybki sposób dotarcia do klienta, więc kanały wymagające czasu, takie jak pozycjonowanie sklepów będą musiały być wdrożone wcześniej. Tak naprawdę, większość problemów pojawia się w trakcie prowadzenia sklepów internetowych, w najmniej oczekiwanych momentach. Oczywiście można je rozwiązać, ale trzeba na to czasu i pieniędzy, tak jak wszędzie lepiej jest zapobiegać, niż potem zastanawiać się, jak to naprawić.

angielski niemiecki hiszpański francuski