Ostania aktualizacja 9 września 2022
Chcesz wspaniałych zdjęć ślubnych? Znajdź fotografa z prawdziwego zdarzenia – ślub to wyjątkowe wydarzenie w życiu każdej osoby. Ogrom pracy i przygotowań z nim związanych, finalnie przekłada się na niesamowitą uroczystość. Często stres i emocje sprawiają, że Państwo młodzi po całym wydarzeniu przyznają z rozżaleniem, że niewiele pamiętają z tego dnia. Dlatego tak ważna jest fotografia ślubna, która uchwyci wszystkie najważniejsze momenty i pozostawia trwałą pamiątkę na lata w postaci zdjęć, foto książek czy albumów.
Jak we właściwy sposób sformalizować wybór fotografa na własny ślub?
Usługi fotografa to takie same usługi, jak wedding plannera czy też kucharzy obsługujących salę weselną. On jest osoba, która świadczy na naszą rzecz daną usługę, dlatego warto podpisać z nim umowę. Po pierwsze dla sformalizowania wszelkich ustaleń, po drugie dla pewności, że chociażby nasza zaliczka nie przepadnie na marne, a my nie pozostaniemy bez fotografa w przeddzień ślubu. Nie musi być to kilkustronicowy dokument, który pisany jest prawniczym językiem, najważniejsze jednak, aby zawierał wszystkie najważniejsze ustalenia, a także kwotę do zapłaty za wykonana usługę, ale o tym w dalszej części.
Co powinno znaleźć się w umowie
Wielu profesjonalnych fotografów ślubnych, posiada własne wzory umów, które podpisują oni ze swoimi klientami. Jednak jak każdą umowę, także i ten dokument należy przeczytać na spokojnie. Ma on chronić nie tylko fotografa, ale także usługobiorcę przed skutkami ewentualnych zaniechań. Kluczowe elementy umowy związanej fotografia ślubną to:
- określenie stron umowy – czyli najprościej ujmując podanie swoich danych, zarówno przez Państwo młodych, jak i samego fotografa, najlepiej wraz z adresem i danymi kontaktowymi, takimi jak e-mail czy też numer telefonu.
- zapis o przedmiocie umowy – warto określić jasno czarno na białym, zakres danej umowy, na przykład „Fotografia ślubna wraz z fotoksiążka i sesja plenerowa” taki zapis pozwoli uniknąć niedomówień i z pewnością zabezpieczy nas przed wywiązaniem się przez fotografa z całości umowy, a nie tylko jej części.
- data i miejsce- w umowie warto także zawrzeć datę ceremonii, a także miejsce, oraz godzinę, o której rozpoczyna się praca fotografa ślubnego. Na przykład 25 maja 2015 rok, godzina 9:00, ul Piotrkowska 26/5. Dzięki temu zapisowi, obie strony jasno określają, od kiedy rozpoczyna się usługa fotografii ślubnej.
- warunki rozliczenia – wszelkiego rodzaju zaliczki, przedpłaty i tym podobne kwestie, także powinny znaleźć swoje miejsce w umowie, wraz z procentowym udziałem ich w całości wynagrodzenia. Warto przy tym punkcie chwilę się zastanowić. Fotografowie ślubni najczęściej proszą o zaliczkę w wysokości od 10% do 20% ostatecznej kwoty, co często równa się z kwotą rzędu od 500 do 750 złotych. Nie ma nic złego w tym, że fotograf ślubny prosi o zaliczkę, w końcu on także chce mieć pewność, że nie zostanie ze „zmarnowanym” terminem, który jest dla niego utrata zarobku. Jeśli jednak wysokość zaliczki przewyższa 50% kwoty końcowej, warto rozważyć wybór innego fotografa lub dopytać skąd wynika taka wysokość zadatku.
- obowiązki stron w trakcie wykonywania niniejszej umowy- zapis ten jest przydatny zarówno dla przyszłego małżeństwa, jak i także fotograf ślubnego. Może być zawarte w nim na przykład określenie miejsca dla fotografa przy stoliku, na odpoczynek, jak także na przykład wykonanie zdjęć w określonych momentach całego wydarzenia.
- prawa autorskie – często punkt ten jest pomijany, co może okazać się bardzo zgubne, jeśli chcemy, aby nasze fotografie ślubne pozostały tylko w naszym albumie, warto pokusić się o protokół przekazania praw autorskich przez fotografa na nowożeńców.
Taki dokument znosi jakiekolwiek prawo do roszczeń, a także możliwość publikacji zdjęć przez fotografów. Warto o tym pamiętać w trakcie podpisywania umowy – zastępstwo i tym podobne losowe sytuacje w życiu istnieje wiele różnych sytuacji, które mogą doprowadzić do tego, że nawet bez winy fotografa pozostaniemy bez niego na weselu. Nagła choroba, wypadek lub inna przyczyna niezależna od wykonawcy ulgi, powinna przewidywać w umowie ewentualne rozwiązania. Wielu fotografów w takich sytuacjach oferuje zastępstwo, przez swoich zaprzyjaźnionych kolegów. Niektóre pary młode jednak nie wyobrażają sobie, aby zdjęcia mógł wykonywać ktoś inny, w takiej sytuacji warto zapisać paragraf o zwrocie zadatku, z powodu niewywiązania się z umowy przez fotografa z przyczyn od niego niezależnych.
Istnieje oczywiście o wiele więcej kwestii, które w zależności od danej usługi warto zawrzeć w umowie z fotografem ślubnym. Jest to jednak na tyle indywidualna sprawa, że chcąc ją rozwijać, z pewnością nawet kilku stronicowy elaborat nie wyczerpałby tematu. Jednak te podstawowe ramowe elementy, z pewnością pomogą w podpisaniu umowy, która będzie korzystna dla obu stron. Taka umowa pozwala spać spokojnie i mieć pewność, że wszystko zostało wyjaśnione, a fotografie ślubne zostaną wykonane tak, jak byśmy tego chcieli. Fotografia to oczywiście artysta, dlatego nie powinno się narzucać mu swojej woli, jednak warto nadać mu kierunek w swojej twórczości w najważniejszym dniu naszego życia.